Pressemeddelelse: Madspildsapp vil ind i danskernes køleskabe

YourLocal Neighbor

Madspildsappen YourLocal vil have forbrugerne til at sende deres overskydende mad videre; Det vil både hjælpe dem, der er mest pressede på økonomien, og på danskernes store madspild.

Hver 10. dansker skipper dagligt et måltid på grund af inflation

Priserne stiger på maden og ikke alle har råd. I en pressemeddelelse understreger Madkulturen konsekvenserne af prisstigningerne, især for danskere med lav indkomst. For dem er det ikke altid nok at tilpasse indkøbene, og nogle må springe måltider over, fordi de simpelthen ikke har råd. Ifølge Madkulturen er der tale om op mod hver 10. dansker, hvilket svarer til omkring 400.000 personer. Derfor er det heller ikke tilfældigt, at madspildsappen YourLocal vil råbe danskerne op netop nu, og få dem til at sende maden videre med funktionen YourLocal Neighbor i deres app.

“Vi vil være med til at gøre en forskel. Så enkelt er det. Derfor ønsker vi at tage mere del i debatten omkring klima, forbrug og madspild. Vi, som virksomhed, kan ikke redde verden alene. Men vi kan være med til at skubbe på og råbe forbrugeren op.”

– Allan Sønderskov Darré

Meget madspild sker i hjemmet

YourLocal vil hjælpe forbrugerne med at mindske madspildet derhjemme, det er nemlig et af de steder, hvor der spildes mest mad.

“Knapt en tredjedel af alt madspild sker i husholdningen og det er et kæmpe problem. Derfor synes vi at det var på tide at hjælpe forbrugeren med at dele ud af sine overskudsvarer i stedet for at kyle dem i skraldespanden. YourLocal er jo sat i verden for at mindske madspild, så det var naturligt for os at gå i den retning.”

-Kasper Kastoft Nielsen
Founder

Samlet madspild i DK
Madspild i DK

Hvordan fungerer det?

Download YourLocal-appen, scan eller tag et billede af fx din uåbnede mælk, som du ønsker at give videre. Du vælger selv, hvornår varen kan hentes. Hvis en anden gerne vil have varen, reserverer de den, og I aftaler sammen, hvornår den hentes. Sørg for, at varen ikke er udløbet. Kun sammen og lokalt kan vi bekæmpe madspild i Danmark.

Se artikler om YourLocal Neighbor på FødevareFOKUS og Dagligvarehandlen